Blog: De klant centraal: hoe adviseer je de beste oplossing?

Geen klant is hetzelfde. Dat klinkt natuurlijk als een ‘open deur intrappen’. Maar is het wel zo simpel?

Bedrijven investeren aanzienlijke middelen in de nieuwste software om hun processen te stroomlijnen, efficiëntie te verbeteren en concurrentievoordeel te behalen. Echter, te midden van deze technologische vooruitgang is er één aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien: de klant.

Terwijl het juist essentieel om de klant centraal te stellen en hun behoeften nauwkeurig te begrijpen.

Uiteraard gaan heel veel bedrijven op dezelfde manier te werk. Onderstaande lijst zal door 9 van de 10 experts worden gehanteerd.  

  1. Actief luisteren: Neem de tijd om naar de klant te luisteren en hun behoeften, uitdagingen en doelstellingen te begrijpen. Stel vragen om verduidelijking te krijgen en zorg ervoor dat je alle relevante informatie verzamelt. 
  1. Voer een grondige analyses uit: Analyseer de bedrijfsprocessen, systemen en workflows van de klant om een diepgaand inzicht te krijgen in hoe hun bedrijf werkt en waar verbeteringen mogelijk zijn. 
  1. Houd rekening met de context: Begrijp de bredere context waarin het bedrijf opereert, inclusief markttrends, concurrentie en regelgeving. Dit helpt je om beter te begrijpen welke uitdagingen de klant mogelijk ondervindt en welke kansen er zijn voor verbetering. 
  1. Betrek alle belanghebbenden: Zorg ervoor dat je alle belanghebbenden binnen het bedrijf betrekt bij het proces van klantbegrip. Dit kunnen managers, medewerkers en zelfs klanten zelf zijn, afhankelijk van de situatie. 
  1. Gebruik tools en technieken: Maak gebruik van tools zoals enquêtes, interviews, workshops en observatie om een volledig beeld te krijgen van de klant en hun behoeften. 
  1. Stel jezelf in de schoenen van de klant: Probeer de wereld te zien vanuit het perspectief van de klant. Denk na over wat zij belangrijk vinden en waar ze naar op zoek zijn in een oplossing. 
  1. Blijf communiceren: Houd open communicatielijnen met de klant gedurende het hele proces. Check regelmatig in om te zien of hun behoeften nog steeds worden vervuld en of er nieuwe uitdagingen zijn ontstaan. 

Door deze stappen te volgen, kun je goed in kaart brengen wat er speelt bij de klant en hun behoeften in kaart brengen. Dit stelt je in staat om oplossingen te bieden die echt waarde toevoegen aan hun bedrijf en de klanttevredenheid maximaliseren. 

Wat is dan het verschil in onze werkwijze en die van andere experts? Simpel, wij zijn generalisten! 

Dit houdt in dat wij ons niet vastpinnen op één systeem of oplossing, maar echt kijken wat de klant nodig heeft. We worden niet beperkt door afspraken met één leverancier qua software, maar kijken echt naar de behoeften en wensen en geven daarin aan wat het beste past. We weten wat er te ‘koop’ is en wat de pluspunten zijn van pakket A, maar ook van pakket B. 

In ons advies krijg je daarom ook niet één oplossing aangedragen, maar meerdere. De keuze is dan ook aan jou. Vervolgens nemen we dan afscheid van elkaar of je betrekt ons bij het verdere implementatieproject waarbij wij het project management van je vernemen.  

Wil jij meer weten over ons advies? Plan vrijblijvend een online gesprek in!

Of Ask the Community als je twijfelt over een bepaalde applicatie. Onze members delen graag hun kennis met je!

 

Heb jij ook een uitdaging voor ons?

Of lees onze andere artikelen

Het ecosysteem van Weprocess

We geloven niet alleen in samenwerking, maar hebben een ecosysteem waarin alle betrokken partijen hetzelfde doel hebben.

Waarom projecten vertragen en hoe klanten en leveranciers samenwerken om dit te voorkomen 

Ieder project wat we starten of zelfs al tijdens de eerste kennismaking wordt de welbekende deadline van het project genoemd. “we willen 1 maart live!” Of soms zelfs stelliger gezegd: “we moeten 1 maart live, want…” Uiteraard is e.e.a. altijd afhankelijk van een aantal factoren. Kloppen alle factoren, dan gaan we mee in een voorkeur van een livgangsdatum.

Waarom jouw bedrijf een sparringpartner nodig heeft voor digitalisering en automatisering

Bedrijven over de hele wereld zoeken naar manieren om slimmer, sneller en effcienter te werken. En er zijn tal van tools en applicaties die hierbij kunnen helpen en dit bewerkstelligen. Hoe zorg je dat je de software kiest voor jou bedrijf en processen? En hoe zorg je dat je zicht houdt op het totaalplaatje en je niet focust op één onderdeel binnen jullie bedrijfsprocessen?

Office 365 en de functies die jij nog niet kent!

Maar gebruiken we alle functionaliteiten van Office 365 wel helemaal of zijn er nog verborgen pareltjes die je werk nog gemakkelijker en efficienter maken?

Help! Ik ben gebombardeerd tot interne projectleider van een softwareproject, wat nu? 

Gefeliciteerd, je bent zojuist gebombardeerd tot interne projectleider voor een belangrijk software-implementatieproject! Het is een eer, maar ook een uitdaging, vooral als je weinig tot geen kennis hebt van software en het niet behoort tot je core werkzaamheden.

Het belang van API’s: Hoeveel API’s heb jij inmiddels draaien?

Het belang van API’s: Hoeveel API’s heb jij inmiddels draaien?

API… een term die dagelijks gebruikt wordt en niet alleen om een dier te beschrijven😉. Maar wat is het precies en waarom is het zo belangrijk? We leggen het je uit.

Copyright © Weprocess 2024