Omgaan met een leverancier die zijn afspraken niet nakomt: Wat te doen?

Het hebben van betrouwbare leveranciers is onmisbaar voor een succesvolle bedrijfsvoering.

Helaas kunnen zelfs de meest zorgvuldig gekozen partners soms hun afspraken niet nakomen, wat kan leiden tot verstoringen in je bedrijfsprocessen.  

Gelukkig kan je hier iets aan doen: Projectmanagement!  

Projectmanagement kan een waardevolle toegevoegde waarde bieden in dergelijke situaties. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om met een leverancier om te gaan die zijn afspraken niet nakomt, met behulp van projectmanagement: 

  1. Communiceer duidelijk en direct: Een projectmanagementteam kan een centrale rol spelen bij het faciliteren van duidelijke en directe communicatie met de leverancier. Ze kunnen ervoor zorgen dat je zorgen op een professionele en constructieve manier worden overgebracht, wat kan helpen bij het snel identificeren en oplossen van problemen. 
  1. Evalueer de contractuele overeenkomst: Projectmanagement kan je helpen bij het grondig analyseren van het contract dat je met de leverancier hebt afgesloten. Daardoor kunnen ze de voorwaarden met betrekking tot naleving, boetes en oplossingen bij contractbreuk in kaart brengen, zodat je goed geïnformeerd bent over je rechten en mogelijkheden. 
  1. Stel realistische deadlines: Met expertise in projectmanagement kunnen realistische deadlines vastgesteld worden voor het oplossen van het probleem door de leverancier. Het belang van een gebalanceerde aanpak moet leidend zijn, waarbij ruimte wordt geboden voor het vinden van een oplossing zonder onnodige vertragingen toe te staan. 
  1. Zoek naar alternatieven: Projectmanagement kan proactief alternatieve opties verkennen terwijl je wacht op een oplossing van de huidige leverancier. Daardoor kun je potentiële alternatieve leveranciers identificeren, tijdelijke oplossingen laten implementeren en mogelijke risico's worden in kaart gebracht om de impact op je bedrijf te minimaliseren. 
  1. Houd de communicatie open: Transparante communicatie is de sleutel tot het oplossen van problemen. Het projectmanagementteam zal regelmatig contact onderhouden met de leverancier om de voortgang van de oplossing te bespreken en ervoor te zorgen dat alle partijen op dezelfde pagina blijven. 
  1. Overweeg juridische stappen: Indien nodig adviseert een projectmanagementteam over mogelijke juridische stappen die je kunt ondernemen als de leverancier zijn afspraken niet nakomt. Ze kunnen je in contact brengen met juridische experts en samenwerken aan een strategie om je belangen te beschermen. Uiteraard is dit wel een laatste redmiddel. 
  1. Evalueer de relatie op lange termijn: Na het oplossen van het probleem wil je samen de relatie met de leverancier op lange termijn evalueren. Een grondige analyse zal bepalen of het de moeite waard is om de samenwerking voort te zetten of dat het beter is om naar alternatieve leveranciers te zoeken die beter aan je behoeften voldoen. 

Duidelijk en efficiënt projectmanagement kan een onschatbare toegevoegde waarde bieden bij het omgaan met leveranciers die hun afspraken niet nakomen.  

Met onze expertise en toewijding kunnen we je helpen om de impact op je bedrijfsvoering te minimaliseren en ervoor te zorgen dat je bedrijf snel weer op de rails komt. 

Heb jij ook een uitdaging voor ons?

Of lees onze andere artikelen

Terug naar structuur: Hoe een CRM je helpt het overzicht te houden in je werkzaamheden 

In de dagelijkse hectiek is het gemakkelijk om het overzicht te verliezen in je werkzaamheden.
Gelukkig is er een hulpmiddel dat deze problemen kan aanpakken: een Customer Relationship Management (CRM) systeem.

De valkuil van zelfoverschatting: Een kritische blik op IT kennis 

We maken het regelmatig mee, klanten of prospect die zeggen: “O dat moet toch niet zo moeilijk zijn om te integreren” of “Nee dit doen we zelf wel even hoor, we weten hoe we dit moeten doen.”

Waarom up-to-date blijven belangrijk is: De nadelen van verouderde systemen

Twee keer knipperen en er is weer een nieuwe innovatie of tool gelanceerd. Elke dag lijkt wel een nieuwe innovatie te brengen. Hoe hou je dit allemaal bij?

Het samenvoegen van systemen bij bedrijfsovernames: uitdagingen & oplossingen

Wanneer twee bedrijven samenkomen door middel van een overname, wordt het syncen van IT-systemen vaak beschouwd als een van de meest complexe aspecten van het integratieproces.
Wij hebben al aardig wat implementaties na bedrijfsovernames meegemaakt en in dit artikel zullen we enkele van de belangrijkste uitdagingen bespreken die zich kunnen voordoen.

Hoe maak je een goede blueprint van je software? 

Is een goede blueprint onmisbaar? Ja! Volgens ons zeker. De blueprint oftewel je blauwdruk, ontwerp of plan vormt het fundament waarop je software wordt gebouwd – het stelt je in staat om je visie te vertalen naar concrete stappen en functionaliteiten.

Schaduwdraaien: wat houdt het in en welke voordelen geeft het je?

Schaduwdraaien oftwel de generale repatitie van je nieuwe systeem. Het is niet altijd nodig, maar wordt wel vaak gedaan tijdens een project. Maar waarom?

Copyright © Weprocess 2024